پیشنهاد سردبیر

آمارها نشان می دهد حدود ۷میلیون نفر سالیانه به علت عوارض گوناگون ناشی از آلودگی هوا در دنیا فوت می کنند که سهم عمده آن بیماری های ریوی و قلبی است.

کشنده ترین سرطان؛ مرگ سالانه ۷میلیون نفر در دنیا

یک فوق تخصص بیماری های ریوی و استاد دانشگاه به قدس آنلاین می گوید: بیماری های ریوی طیف بسیاری مختلفی دارد که آلودگی هوا یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است.

دکتر داوود عطاران می افزاید: آمارها نشان می دهد حدود ۷میلیون نفر سالیانه به علت عوارض گوناگون ناشی از آلودگی هوا در دنیا فوت می کنند که سهم عمده آن بیماری های ریوی و قلبی است.همچنین حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری های انسدادی ریه هستند.

در کشور ما آمار دقیقی درباره تعداد بیماران ریوی در دست نیست اما حدود ۱۰درصد افراد جامعه به درجات مختلف دچار بیماری های ریوی شامل آسم و بیماری های انسدادی ریوی هستند که به لحاظ آماری رقم بالایی است.

در چند سال اخیر با توجه به بیماری کرونا که درگیری عمده این بیماری در ریه بود و مشکلات تنفسی شدیدی ایجاد می کرد و همچنین آلودگی هوا در سراسر دنیا و به ویژه در کشور ما توجه به بیماری های ریوی، عوامل خطر آن و مشکلاتی که برای مردم جامعه می تواند ایجاد کند بیشتر شده است.

این فوق تخصص بیماری های ریوی می گوید: بیماری سل نیز از بیماری های عفونی ریه است که از معضلات عمده کشورهای دنیا به ویژه کشورهای جهان سوم از جمله ایران است که به دلیل مراوده با کشورهای همسایه و وجود مهاجران، بیشتر در استان های خراسان، گلستان، سیستان و بلوچستان شایع است. سل به صورت سرفه، خلط، تعریق، تب، دفع خلط خونی و کاهش وزن خود را نشان می دهد.

ذات الریه، آنفلوآنزا و برونشیت نیز از بیماری های مربوط به ریه هستند که جزو بیماری های شایع در کشور ماست.

عوامل خطر

عطاران می افزاید: از عوامل شایعی که سبب بروز بیماری های ریوی می شود آلودگی هواست که معضل جهانی است و در کشور ما نیز مشکل ریزگردها به آن اضافه شده است که در برخی فصول سبب افزایش آلایندگی هوا شده و می تواند عوارض تنفسی زیادی داشته باشد.

آلودگی ناشی از دود اتومبیل ها، دود کارخانه ها، نیروگاه ها، سوختن ضایعات کشاورزی و غیره نیز عواملی هستند که باعث آلودگی هوا و افزایش شیوع بیماری های تنفسی و ریوی می شوند.

از دیگر عوامل شیوع بیماری های ریوی، مصرف سیگار، قلیان و دخانیات است که جزو عوامل خطر بیماری های تنفسی به ویژه آسم و بیماری های مزمن تنفسی و انسداد ریوی مانند از جمله برونشیت می شود.

نشانه های بیماری ریوی چیست؟

عطاران می گوید: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، دفع خلط، تنگی نفس در هنگام فعالیت از نشانه های بیماری ریوی است و البته تب در مواردی که فرد مشکوک به بیماری عفونی ریه است بروز می کند و همچنین کاهش وزن در سرطان ریه خود را نشان می دهد.

کشنده ترین سرطان چیست؟

وی تصریح می کند: در واقع شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در کل دنیا و ازجمله کشور ما سرطان ریه است که از کشنده ترین سرطان ها است و بیشترین علت آن نیز مصرف سیگار و دخانیات است.

توصیه هایی برای داشتن ریه سالم

فوق تخصص بیماری های ریوی توصیه می کند: مصرف نکردن سیگار، قلیان و مواد مخدر استنشاقی، قرار نگرفتن در معرض ویروس ها و عوامل خطر مانند آلودگی هوا، استفاده از ماسک در محیط های شلوغ و فصول سرد سال می تواند برای داشتن ریه سالم به ما کمک کند.

همچنین تماس با پرندگان و حیوانات خانگی مثل سگ و گربه بخصوص در افرادی که زمینه بیماری ریوی، آلرژی و حساسیت دارند نیز می تواند سبب تشدید بیماری های تنفسی شود. گاهی تماس با پرندگان موجب بیماری التهاب ریه و در نهایت سبب فیبروز ریه می شود که متأسفانه در حال حاضر در کشور ما این بیماری زیاد است.

عطاران انجام ورزش منظم و داشتن تغذیه سالم را نیز توصیه می کند و می گوید: دوری از فست فودها، سرخ کردنی ها و داشتن تحرک بدنی، تزریق واکسن آنفلوآنزا به طور سالیانه برای افراد پرخطری که زمینه بیماری های مزمن ریوی دارند و حتی برای بیماران قلبی، کلیوی، زنان باردار و سایر کسانی که نقص ایمنی دارند و حتی افراد بالای ۵۵ سال که سالم هستند توصیه می شود.

تعداد زنان مبتلا به بیماری های ریوی بیشتر است یا مردان؟

وی رعایت موازین بهداشتی از جمله شستن دست ها و استفاده از ماسک را نیز یادآور می شود و ادامه می دهد: آمار دقیقی درباره تفاوت تعداد مبتلایان زن و مرد در دست نیست اما چون تماس های شغلی و مصرف سیگار در مردان بیش از زنان است، مبتلایان مرد بیشتر هستند اما از نظر علمی ثابت شده است که در مقایسه نسبت یک به یک، زنان استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های تنفسی و ریوی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.